Hälsporre (Plantafasciit)

Hälsporre är en i folkmun vanlig benämning på ett tillstånd som heter plantarfasciit. Själva ”sporren” (en benpålagring i form av en pigg framtill på hälbenet) är ett röntgenfynd som ibland anses uppträda efter en långt gången plantarfasciit, men kan också ses hos en del individer helt utan symptom.

Plantarfasciit kännetecknas av smärta i hälen eller ibland mer diffust under fotsulan. Oftast känns det mest på morgonen eller i samband med belastning, såsom gång på hårt underlag eller utan skor. Namnet antyder att det rör sig om en inflammation i plantarfascian – ett bindvävsstråk under fotsulan. Liksom med flera liknande diagnoser är det nu inte helt klart om det faktiskt är frågan om en inflammation, men symptomen och de inblandade anatomiska strukturerna förblir desamma.

Plantarfasciit är resultatet av en överbelastning av det här ”seglet” av bindväv som fäster framtill på hälbenet och spänner som en solfjäder fram under fotsulan. Vanligt är att det uppkommer efter att man på kort tid ökat belastningen på senspegeln, exempelvis om man har gått eller sprungit långt på hårt underlag/i dåliga skor, eller att man som ovan börjat löpträna intensivt/stegrat träningsvolymen hastigt och så vidare. Det är också relativt vanligt att gravida drabbas av tillståndet, dels på grund av hastig viktuppgång, men sannolikt finns också en hormonell komponent.

Plantarfasciit kan vara ett mycket långdraget problem som är svårt att bli av med eftersom man går på fötterna varje dag. Om man kan avlasta foten tillräckligt effektivt är det dock ett ganska enkelt avhjälpt problem i de flesta fall. Behandling syftar ofta på att avlasta fotsulan genom exempelvis tejpning, skoinlägg, töjningsövningar och liknande.